Start Submission

Reading: A Mestizo and Tropical Country: The Creation of the Official Image of Independent Brazil

Download

A- A+
dyslexia friendly

Articles | Artículos

A Mestizo and Tropical Country: The Creation of the Official Image of Independent Brazil

Author:

Lilia Moritz Schwarcz

University of São Paulo, BR
About Lilia
Lilia Moritz Schwarcz is Full Professor in Anthropology at the University of São  Paulo. Her main interests are History of the Slaves; Racial Theories; History of the  Brazilian Court; Academic Art. She published several books and two in English: Spectacle of Races: Scientists, Institutions and Racial Theories in Brazil at the End  of the XIXth Century (Farrar Strauss and Giroux, 1999) and The Emperor’s Beard:  Dom Pedro II, A Tropical King, (Farrar Strauss and Giroux, 2004).
X close

Abstract

The objective of this article is to consider how  Brazil, in the first official images of it as a nation,  was characterized by symbols that reflected its  singularity and universality: a tropical monarchy  with representations of indigenous peoples, flora  and fauna mixed with the traditional elements of European monarchies. This makes use of original iconographic sources and texts emblematic of the  Brazilian imperial period, which stretched from  1822 to 1889. There are hundreds of images,  texts, coins, coats of arms, etc., that picture the country from the standpoint of miscegenation,  while at the same time exposing a hierarchy of  peoples: in a nation where 90 per cent of the  population were African slaves, the selected national representation emphasized the environment  of Brazil and its indigenous peoples.  

Resumen: Un País Mestizo y Tropical: La Creación de la Imagen Oficial del Brasil Independiente

El objetivo de este artículo es examinar cómo  Brasil, en sus primeras imágenes oficiales como  nación, fue caracterizado por símbolos que reflejaban al mismo tiempo su singularidad y su universalidad: una monarquía tropical con representación de pueblos indígenas, y la flora y la fauna  mezcladas con elementos tradicionales de las  monarquías europeas. Estos símbolos hacen uso  de fuentes iconográficas originales y textos emblemáticos del período imperial brasileño, que se extendió de 1822 a 1889. Hay cientos de imágenes, textos, monedas, escudos de armas, etc., que  muestran al país desde el punto de vista de la  mezcla racial, mientras que al mismo tiempo  expone una jerarquía de pueblos: en un país donde  el 90 por ciento de la población estaba constituida  por esclavos africanos, la representación nacional  elegida enfatizaba el paisaje de Brasil y sus pueblos indígenas. 

DOI: http://doi.org/10.18352/erlacs.9653
How to Cite: Moritz Schwarcz, L. (2006). A Mestizo and Tropical Country: The Creation of the Official Image of Independent Brazil. ERLACS, (80), 25–40. DOI: http://doi.org/10.18352/erlacs.9653
35
Views
12
Downloads
Published on 15 Apr 2006.
Peer Reviewed

Downloads

  • PDF (EN)